20.

Lipanj
2014.

Jeste li dovoljno kvalitetni za rad u web agenciji na najvišem nivou?

Već nekoliko tjedana primjećujem jedan zanimljiv trend, a taj je da manje i veće tvrtke te agencije traže nove, kvalitetne ljude, koje bi uključili u svoj tim. Naoko jednostavan zadatak – potrebno je postaviti oglas (negdje na internetu, nije nužno da to bude portal za traženje poslova) i čekati prijave, odabrati one zanimljive, pozvati ih na razgovor i zaposliti jednu, dvije, nekoliko osoba. No u stvarnosti, situacija je, nažalost, dijametralno suprotna i ne baš toliko “bajna”.

Na tržištu ima mnoštvo dizajnera (ima i developera i drugih internetskih stručnjaka, ali ću u ovom članku ipak staviti fokus na dizajnere, uz napomenu da je ovo, vrlo vjerojatno, moguće primijeniti i na ostale). Među njima ima kvalitetnih, manje kvalitetnih, a i onih koji će to tek postati. U svakom slučaju, kada smo za Blagonić Brothers tražili nove ljude, dobili smo neke zaista zanimljive prijave. Ljudi s kojima smo razgovarali imaju potencijal, no pravo je pitanje – hoće li ga razvijati u pravom smjeru?

Učite cijeli život

Bez učenja, znate i sami, nema napretka. Mislite li zaista da bi Dražen Petrović bio toliko uspješan košarkaš da nije toliko i fanatično trenirao? Sumnjam, a ista se paralela može povući s dizajnerima. Što čini dobrog dizajnera (ili recimo frontend developera)? Reći ćete – kreativnost, ali pogriješili biste. Kreativnost bez želje za učenjem, napredovanjem, stalnim usavršavanjem i praćenjem tehnologija – znači gotovo ništa.

Naravno, internet je nepresušan izvor informacija i već samim guglanjem™ možemo puno naučiti (doduše, iznenadili biste se koliko ljudi rijetko koriste Google). No, iskoristite priliku – posjetite neku konferenciju, radionicu ili meetup, upoznajte ljude iz struke, razgovarajte s kreativcima u agencijama – ti ljudi ne grizu i ako ih “ulovite” u pravom trenutku pomoći će vam savjetom koji bi vam mogao biti “zlata vrijedan”. Opet, ako to ne odlučite primijeniti u svom radnom procesu, zapravo ste samo gubili vrijeme.

Traže se najbolji, a ne prosječni

Najbolji ljudi žele (i trebaju) raditi s najboljim ljudima. To ne znači da oni manje dobri nemaju šanse, dapače – pogledajte neke od prethodnih rečenica. No, nemate li želju za napretkom, najvjerojatnije nećete raditi u tvrtki koja će poticati vašu kreativnost. Stagnacija će voditi u nezadovoljstvo (vaše osobno, ali vjerojatno i onih koji su vas zaposlili). Savjet koji vam mogu dati jest da si postavite ciljeve koji su realni, a zatim te ciljeve zamijenite ciljevima koji će vam biti izazovniji, jer jednostavno s realnim ciljevima nemate dovoljno veliki izazov.

Drugi veliki problem koji primjećujem kod većine (pa i kod sebe) je ego. Upravo ego smatram najvećom preprekom na putu da postanete zaista dobar dizajner/developer. Veliki ego “zamutit” će vam pogled, a bez obzira radi li se o tome da mislite da znate više nego što zapravo znate ili jednostavno smatrate da vam ostali nisu “niti do koljena”, nećete dobro proći u kreativnoj okolini koja ovisi o međusobnoj suradnji. Ego koji držite pod kontrolom vaš je najbolji prijatelj.

Jeste li sigurni da znate što radite?

Ako ste na pitanje iz naslova odgovorili potvrdno – vrlo vjerojatno griješite. Nemojte biti uvjereni da znate sve što radite i da to radite najbolje. Takav stav je pogrešan i mogu potvrditi da i sada, s više od deset godina intenzivnog rada u web industriji, postoji toliko toga što ne znam ili ne znam dovoljno dobro. Još je veći problem što ćete takvim stavom dobiti pretjeranu i lažnu samouvjerenost.

Žao mi je, ali web se toliko brzo mijenja da neke tehnologije koje danas koristimo nisu niti postojale prije godinu-dvije. Da ne govorimo o mnogostrukim načinima na koje se pojedini problem može riješiti. Je li način koji smatrate dobar i ispravan? Ne želim vas deprimirati, ali nije dovoljno dati samo 100 posto. S druge strane, planirate li raditi kod kvalitetne domaće agencije, vaš bi angažman mogao biti nagrađen radom na zanimljivim projektima, profesionalnim napredovanjem, prisustvovanjem radionicama i konferencijama. Jedna reklama kaže da se neke stvari ne mogu kupiti novcem, a iskustvo je sigurno jedno od njih.

Kada bih sada zapošljavao…

Kao što je Steve Jobs jednom rekao, okupljate li A tim, ne smijete pristati na ništa manje od “A ljudi”. A takvi ljudi, osim što žele imati odlične uvjete, žele i izazov. Rad u maloj ili velikoj agenciji to vjerojatno nije, no mogao bi biti rad na zanimljivom projektu, rad s novim tehnologijama te odlična poslovna atmosfera. Možda je došlo vrijeme da uložimo u stolni nogomet?

Do sada smo zapošljavali ljude u nekoliko navrata, a na natječaje za posao uvijek su nam se javljali razni tipovi kreativaca. Od onih koji su tek na samome početku, do onih koji su zaista kvalitetni i mogli bismo ih sutra zaposliti bez pretjeranog razmišljanja. Iako nam država ima tisuće i tisuće nezaposlenih, web i općenito IT industrija je toliko specifična da najbolji ljudi već ili rade za nekoga ili freelanceaju (uspješno) i nemaju potrebu to mijenjati. Samim time, svjestan sam da najbolje ljude nećemo nužno privući samo velikom plaćom bez odgovornosti, već prije svega izazovom i mogućnošću da rade s najboljima.

Svi želimo raditi s najboljima, a zapravo želimo i sami biti najbolji. Natjecateljski duh duboko je usađen u nama i to je posve normalno. No zapitajte se dajete li svoj maksimum? Je li možda bolje negdje raditi i učiti i koliko vam to vrijedi? Je li plaća ono što vas pokreće ili trebate izazov koji će vas “gurati” naprijed?


Preneseno sa: Emanuel Blagonić, www.netokracija.com